1. מה זה קידום ממומן בגוגל?
  2. מה זה PPC? האם שיטה זו אופיינית רק לגוגל?
  3. כמה עולה קידום ממומן בגוגל בשיטת ה PPC?
  4. מה היתרונות של פרסום ממומן בגוגל?
  5. מה החסרונות של פרסום ממומן בגוגל?

מה זה קידום ממומן בגוגל?

ענקית החיפוש, גוגל מאפשרת לנו המפרסמים לקדם את העסק ואת האתר שלנו באמצעות רשת החיפוש שלה ורשת המדיה והשותפים שלה. מאחר ומנוע החיפוש של גוגל עונה על ביליונים של שאילתות חיפוש ובכך מפנה מספר עצום של גולשים למספר עצום של אתרים שונים בארץ ובעולם, גוגל ממוקמת בפוזיציה אשר מאפשרת פרסום ממוקד נושא (פרסום קונטקסטואלי) באופן וברמת מיקוד ששום גוף אחר בעולם אינו מסוגל להציע. הפרסום בגוגל, על שלל אפשרויותיו, מציע למפרסם אפשרות פרסום על פי נושאים, בזמן שבו הגולש ממוקד בנושא המבוקש. לדוגמא, כאשר אנו מחפשים מידע על גלשני רוח, בפרט אם אנו ברגע זה עושים סקר שוק לקראת קניה של גלשן או חופשת גלישה או בכלל, אנו נבצע חיפושים בנושאי גלשני רוח אשר בעקבותיו נבקר באתרים אשר עוסקים בגלישת רוח. בשלב זה אנחנו גולשים ממוקדים נושא אשר מחפשים מידע על אותו תחום ספציפי. בנקודה זו בחיים, פרסומות אשר עוסקות בנושא שאותו אנו מחפשים (גלשני רוח במקרה הזה) יהיו לגבינו מאוד רלוונטיות ורמת הפתיחות והסובלנות שלנו לנושא תהיה גדולה מהרגיל. זאת בניגוד לזמן אחר בו נהיה עסוקים בנושאים אחרים (באמצע עבודה לדוגמא) ופחות נהיה סובלניים לפרסומת בתחום זה. בסופו של יום הקידום הממומן בגוגל מאפשר למפרסמים להפנות תנועה איכותית וממוקדת מאוד לאתר האינטרנט שלהם או לדף נחיתה מותאם, בתשלום, באופן מידי.

מה זה PPC? האם שיטה זו אופיינית רק לגוגל?

PPC=Pay Per Click או בתרגום לעברית, תשלום בעבור הקלקה. הרעיון העיקרי אשר מסתתר מאחורי מושג שגור זה הוא, שהמפרסם משלם רק בעבור הקלקות בפועל. כלומר, אנו לא משלמים בעבור פרסום המודעה אלה בעבור הבעת העניין של הגולש במודעה. במילים אחרות, לא שילמנו בעבור המודעה כל עוד הגולש לא הקליק על המודעה ולא הביע עניין. במידה והגולש הקליק על המודעה, כלומר, הביעה עניין בתוכן המודעה ורצה ללמוד עוד על השרות\המוצר אשר אותו אנו פרסמנו, רק אז נשלם לגוגל בעבור הפרסום.

PPC היינה שיטת פרסום מבוססת מכרז. בכל פעם שנוצרת הזדמנות להצגת מודעות (לדוגמא, מוזנת שאילתת חיפוש למנוע החיפוש של גוגל), נוצר כעין מכרז וירטואלי קצר אשר בסופו נקבע סדר המודעות ששלל המפרסמים ביקשו להציג. בשלב זה אף אחד מהמפרסמים לא שילם כלום. לאחר הקלה על אחת או יותר מהמודעות אשר הוצגו, ישולם סכום אותו החליט מבעוד מועד אותו מפרסם שהוא נכון לשלם.

לכן, כאשר אנו מקימים מסע פרסום מבוסס PPC כגון זה שגוגל מציע, אנו מגדירים את הסכום הכולל אותו אנו מקדישים לצורך הקמפיין (100 ₪ ליום לדוגמא) וכן עלות פר-הקלקה – העלות אותה אנו מוכנים לשלם בעבור הקלקה בודדת (1.5 ₪ להקלקה לדוגמא). חישוב קל ייתן לנו אינדיקציה כללית לגבי כמה תנועה אנו יכולים לצפות באתר. לפי האמור בדוגמא זו, אנו קונים כ 67 קליקים ביום ממוצע (100/1.5). בפועל מספר זה עלול להשתנות מכמה סיבות:

  1. העלות אותה אנו מגדירים ליום הינה מקסימאלית – כלומר ייתכן ובפועל יהיו פחות הקלקות\חיפושים ולא נגיע לעלות המקסימאלית היומית.
  2. העלות פר הקלקה היא מקסימאלית – בפועל, מאוד ייתכן ונשלם פחות מאשר אנו מציעים וזאת על פי כוחות השוק אשר סביבנו.

בכל מקרה, באופן זה לא נחרוג מהתקציב אשר הוגדר.

כמה עולה קידום ממומן בגוגל בשיטת ה PPC?

את התשובה לשאלה זו קובע המפרסם. מאחר ואנו המפרסמים קובעים את המחיר אותו אנו מוכנים לשלם בעבור הקלקה בודדת וכן את התקציב היומי אותו אנו נכונים להוציא, יש לנו שליטה מלאה על גובה המחיר של הפרסום.

עם זאת, יש לקחת בחשבון שעלות נמוכה מדי פר הקלקה עלולה להוביל למספר הופעות דל של המודעה שלנו אשר בעקבותיה תהיה גם תנועה דלה בקמפיין אותו אנו מקדמים, שכן המתחרים שלנו יציעו יותר ויזכו ליותר הופעות על חשבון הקמפיין שלנו.

עלות ההקלקות והתקציב היומי הנדרש על מנת לראות תוצאות בצורה אפקטיבית באופן כללי משתנה בין תחום לתחום ובין תעשיה אחת לשנייה. ישנם תחומים אשר עלות ההקלקה הינה גבוהה מאוד (עריכת דין, צימרים ועוד) וישנם תחומים פחות תחרותיים אשר עלות ההקלקה ההגיונית בה יכולה להיות יותר נמוכה. באופן רשמי, עלות ההקלקה המינימאלית בגוגל היא 25 אגורות. ניתן לראות תחומים אשר עלות ההקלקה בהם עוברת את העשרות שקלים. בחו"ל ישנם מחרוזות חיפוש אשר עלות ההקלקה הריאלית עליהן עולה על 150$.

הוצאות נוספות שצריך לקחת בחשבון הן:

  • עלות של מנהל קמפיין (או אם אנו מנהלים לעצמנו את הקמפיין אז עלות בזמן).
  • עלות של יצירת באנרים ועמודי נחיתה.

מה היתרונות של פרסום ממון בגוגל?

  1. פרסום ממוקד תוכן בצורה חזקה מאוד.
  2. הפרסום בגוגל תופס את הגולש שהתעניין בנושא ספציפי, בזמן שבו הוא מביע עניין בנושא. בפרסום סכין גילוח באתר ספורט לדוגמא, הגולש הרלוונטי (גברים בין גיל מסוים לגיל אחר) נתקלים במודעה הקוראת אותם לקנות סכין גילוח בזמן שמעניין אותם יותר למצוא את התוצאה של משחק הכדורסל שנערך אתמול. בפרסום מודעה בתוצאות חיפוש שעונה למחרוזת החיפוש "סכין גילוח" במנוע חיפוש, אנו פונים לגולש ומציעים לו לקנות את סכין הגילוח שאותה אנו מוכרים בזמן ומקום שהוא מפוקס על הנושא הספציפי ולכן הסיכוי להיות יותר אפקטיביים גדול בעשרות מונים.
  3. שליטה אבסולוטית על תקציב הפרסום שלנו. בין אם אנו מתקצבים למסע הפרסום 20 ₪ ליום או 2000 ₪ ליום, יש לנו שליטה מלאה על גובה תקציב הפרסום שלנו ואנו יודעים בוודאות שלא יהיו ממנו חריגות. מאחר ומערך החיפוש של גוגל הוא גמיש וניתן לעשות בו שינויים מהרגע להרגע, כולל הפסקת הקמפיין, הגדלת התקציב, ופניה לתחומים שונים, אנו יכולים להיות עם אצבע על הדופק כל הזמן ולוודא שתקציב הפרסום שלנו מפיק את התוצאה הרצויה.
  4. ניתן לפרסם בכל תקציב גדול או קטן.

מה החסרונות של פרסום ממומן בגוגל?

מאחר וגוגל היינה הבורסה של מדיה לפרסום הכי גדולה ופופולרית בעולם, בתחומים תחרותיים עלות הפרסום יכולה להיות גבוהה פר הקלקה. יש לבדוק כל מקרה לגופו. במקרים מסוימים יתכן וניתן לבצע פרסום בדרכים שונות דרך גוגל או דרך מתחרים על מנת להוזיל עלויות. בכל מקרה יש לבחון את עלות הפרסום כנגד ההכנסות על מנת לוודא שמסע הפרסום הוא אכן אפקטיבי וריווחי.